اخبار و رویداد
۱۴۰۴/۰۹/۱۱ ۱۴:۲۵
طرح «استقرار نرمافزار ساماندهی و مدیریت صدور پروانههای انجام کار» که توسط امور HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و واحد ICT شرکت نفت فلات قاره طراحی و پیادهسازی شده است، به عنوان یکی از طرحهای برتر صنعت نفت ایران برگزیده شد.
مهندس احمدرضا راستی نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت این اقدام در تسریع و بهبود ایمنی فرآیند کارها، از کارکنان HSE و همه دستاندرکاران این پروژه قدردانی کرد.
در این جلسه همچنین ضمن رونمایی از تندیس اهدا شده به شرکت نفت فلات قاره ایران، لوح تقدیری که از سوی مهندس محسن پاکنژاد وزیر نفت امضا شده است به مهندس احمدرضا راستی مدیرعامل شرکت اهدا شد.
گفتنی است، سومین گردهمایی مدیریت ایمنی فرایند در صنعت نفت با اهتمام اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت، میزبانی شرکت پتروشیمی پلیمر آریاساسول و حضور پرشور نخبگان و متخصصان HSE کشور در حوزه نفت و گاز، صبح روز چهارشنبه 28 آبان با مشارکت فعالانه شرکتهای ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و صنایع پتروشیمی در مرکز همایشهای شرکت ملی نفت ایران (کوشک) برگزار شد.
در این مراسم طرحهای برگزیده در استقرار عناصر سیستم مدیریت ایمنی فرایند پس از غربالگری، بررسیهای فنی و بازدیدهای میدانی صورت گرفته توسط کارگروه تخصصی ایمنی فرایند (متشکل از همکاران اداره کل HSE وزارت نفت و مدیریت HSE چهار شرکت اصلی) در صنعت نفت معرفی شدند و از بین 84 طرح ارائه شده در قالب فرمهای خوداظهاری، 6 طرح برتر از جمله طرح «استقرار نرم افزار ساماندهی و مدیریت صدور پروانههای انجام کار» شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان طرحهای برگزیده مدل مدیریتی ایمنی فرایند (PSM) در سال 1404 انتخاب شدند.
در این همایش مهندس ربیعزاده سرپرست HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران به تشریح اقدامات و ارائه کلیات این طرح پرداخت. همچنین تندیس و لوح سپاس وزیر نفت خطاب به مهندس راستی نیز بهپاس اقدام شایسته صورت پذیرفته، توسط مدیرکل HSE وزارت نفت به نمایندگان شرکت نفت فلات قاره ایران اعطا شد.
این سامانه نرمافزاری که در نوع خود نمونهای کمنظیر در حوزه مدیریت پروانههای انجام کار در سطح کشور است؛ بدون برونسپاری و به طور کامل با بهرهگیری از توان و ظرفیتهای درونسازمانی و تلاش ارزشمند همکاران ICT ستاد تهیه شده و این موضوع در همایش یادشده به عنوان یکی از جنبههای بارز و قابل تقدیر، مورد تحسین شرکتکنندگان قرار گرفت.
با توجه به برگزیده شدن طرح «استقرار نرمافزار ساماندهی و مدیریت صدور پروانههای انجام کار» به عنوان یکی از طرحهای برتر صنعت نفت ایران، امور HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت فرصت را مغتنم شمرده و تاریخچه ایده و پیدایش این طرح را به صورت خلاصه و به شرح زیر ارائه مینماید:
1-با توجه به گستردگی نوع عملیات و دامنه فعالیتهای جاری در شرکت و همچنین نظر به توسعه میادین نفتی و گازی دریایی و راهاندازی کارخانجات تقویت فشار گاز و پالایشگاههای گازی در برخی مناطق عملیاتی، همواره مخاطرات فرایندی، محیطی، شغلی و روانی بسیار متنوعی در شرکت قابل ملاحظه بوده است. در این خصوص تجربه همکاری با شرکتهای بزرگ بینالمللی نظیر شل در سکوهای سروش و نوروز، همچنین توتال در کارخانجات مناطق خارگ، لاوان و سیری، امور HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را بر آن داشت تا نسبت به بازنگری و بهبود فرایند ثبت و صدور پروانههای انجام کار جاری در مناطق عملیاتی خود اقدام نماید. این مهم بهویژه پس از افزایش نرخ حوادث آماری گزارش شده از سوی مناطق عملیاتی و نتایج حاصل از ریشهیابی علل وقوع این حوادث بیش از پیش ضروری تلقی شد.
2-پس از دریافت نیاز در این خصوص و با توجه به اهمیت موضوع یک کارگروه تخصصی متشکل از خبرگان این حوزه در مناطق عملیاتی تشکیل شده و با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد، رویه جدید ثبت و صدور پروانههای انجام کار با الگوبرداری از نمونههای مورد استفاده در شرکتهای بزرگ بینالمللی و بومیسازی آن با توجه به حوزههای متنوع کاری موجود، تدوین شد.
3-با توجه به برنامهریزی انجام شده مقرر شد فاز نخست و آزمایشی اجرای این رویه در تاسیسات تقویت فشار گاز سیری به مدت یک سال انجام و سپس ضمن مرور چالشها و سایر بازخوردهای اجرایی، این رویه ویرایش شده و در فاز بعدی جهت اجرا به کلیه مناطق عملیاتی ابلاغ گردد.
4-رویه جدید ثبت و صدور پروانههای انجام کار به نحوی تهیه شد که بخشهای شناسایی موارد خطرناک و اقدامات کنترلی مترتب توسط مجری کار و مسئول ناحیه به صورت مجزا بررسی و تکمیل شده و برای فعالیتهای پرریسک نظیر ورود به فضای بسته، کار در ارتفاع، حفاری، جداسازی فرایندی، غواصی و پرتونگاری نسخ تکمیلی در نظر گرفته شود. در این رویه نیازهای مرتبط با سیستمهای ESD، F&G و DCS، همچنین فعالیتهای اجرایی در نواحی مشترک نیز در نظر گرفته شد. همچنین بخش اعتباربخشی در محل کار در این رویه بسیار حائز اهمیت تلقی شده و هیچ فعالیتی نمیبایست بدون انجام آن توسط نمایندگان واحدهای مجری و متولی ناحیه در هر شیفت کاری اجرا گردد.
5-با عنایت به بازخوردهای دریافتی پس از اجرای آزمایشی در کارخانه تقویت فشار گاز سیری، رویه جدید ثبت و صدور پروانههای انجام کار علیرغم پوشش و برطرف نمودن ضعفهای ساختاری و محتوایی رویه پیشین، چالشهای اجرایی جدیدی نیز درپی داشت، مواردی نظیر:
- پیچیدگیهای گردش کار، تعدد امضاکنندگان و زمانبر بودن فرایند صدور پروانه کار
- وجود محدودیتهای کنترلی و افزایش احتمال بروز خطای انسانی در حین صدور پروانه کار
- لزوم الحاق پروانههای انجام کار تکمیلی، نقشههای فرایندی و فرمهای جداسازی فرایندی و مکانیکی و تست گاز مجزا که همگی منجر به افزایش قابل توجه مصرف کاغذ شده بود.
6-با بروز چالشهای عنوان شده، استفاده از نرمافزار در بستر شبکه اینترانت داخلی جهت ثبت و صدور پروانههای انجام کار به عنوان یک راهکار پیشنهادی جهت کاهش مشکلات اعلامی مطرح شده و بلافاصله با همکاری اداره محترم ICT ستاد اقدامات لازم جهت تهیه نسخه اولیه این نرمافزار صورت پذیرفت. این سامانه پس از تلاشهای فنی فراوان و اجرای آزمایشی و رفع خطاهای سیستمی، از سال 1398 در تاسیسات تقویت فشار گاز سیری جاری شده و پس از 2 سال اجرای موفقیتآمیز در این تاسیسات، از سال 1400 در تاسیسات خشکی منطقه سیری و سکوهای دریایی نصر و ایلام نیز اجرایی شد.
7-بر اساس قابلیتهای پیشبینی شده برای این سامانه، فرایندهای ثبت درخواست کار تعمیراتی توسط واحد متولی تجهیز یا ناحیه، ارجاع درخواست کار تعمیراتی به واحدهای مجری مربوطه توسط واحد برنامهریزی تعمیرات، تکمیل بخش اول پروانه انجام کار توسط مسئول واحد تعمیراتی مجری کار، تایید و تکمیل پروانه انجام کار توسط مسئول ناحیه، تایید و صدور پروانه انجام کار توسط سرپرست نوبتکاران ناحیه و در نهایت تایید روند صدور و شمارهگذاری پروانه انجام کار توسط کارشناس ایمنی به طور کامل در بستر نرمافزاری صورت گرفته و پروانه انجام کار تکمیل، صادر و شمارهگذاری شده در این مرحله چاپ شده و اعتبار بخشی آن در محل انجام کار توسط نمایندگان واحدهای متولی تجهیز یا ناحیه، مجری کار و واحد ایمنی (در صورت نیاز به تست گاز) صورت میپذیرد. این اعتباربخشی حداکثر یک شیفت کاری معتبر بوده و این فرایند میبایست به ازای هر شیفت کاری جدید مجددا تکرار گردد.
8-سامانه ثبت و صدور پروانههای انجام کار به نحوی طراحی شده است که علاوه بر رفع چالشهای مرتبط با زمانبر بودن فرایند صدور پروانه انجام کار (با توجه به گستردگی جغرافیایی واحدهای مستقر در خشکی، فواصل تا تاسیسات دریایی، همچنین تعدد امضاهای مجاز و مورد نیاز بهویژه برای پروانههای انجام کار تکمیلی)، چالشهای نظارتی و کنترلی مربوط به فرایند صدور پروانههای انجام کار را نیز برطرف نموده و باعث کاهش شدید خطاهای انسانی در این بخش شده است. در این سامانه کلیه کنترلهای مربوط به تاثیر ابزار در تعیین نوع کار (سرد/گرم و شعله باز)، الزام انجام تست گاز برای کارهای گرم و شعلهباز، الزام تعیین و تکلیف پروانههای انجام کار منقضی شده پیش از صدور پروانه کار جدید و بررسی صلاحیت افراد مجاز به امضا از طریق تعریف سطوح مختلف دسترسی به نرمافزار به نحو مناسب مدیریت میگردد. همچنین امکاناتی نظیر قابلیت ایجاد ارتباط بین پروانههای انجام کار تاثیرپذیر از یکدیگر به منظور کنترل ایزولاسیونهای مرتبط جهت حفظ شرایط ایمن و یا قابلیت لینک شدن به سایر سامانههای تعمیراتی موجود نیز در این سامانه ایجاد شده است.
نظرات